BT şikayetleri rapor oldu
Levent Uyanıker
Tüketiciler Birliği “2006 Yılı Hak İhlalleri Raporu”nu yayımladı. 2006 yılında bilişim teknolojileri (BT) alanında Tüketiciler Birliği’ne ulaşan başvuruları raporlaştıran birlik, tüketicilerin bilgi teknolojilerine yönelik şikayetlerini kamuoyuna ulaştırdı.
Rapora göre birliğe 2006 içinde toplam 6.385 başvuru yapılmış ve bunların 4.290’si (yüzde 67,19) internet üzerinden gerçekleştirilmiş.
Başvuruların sektörel dağılımını veren Tüketiciler Birliği, BT’den en çok şikayet eden kesimin 1636 başvuru ile bankacılık sektörü olduğunu açıkladı. İkinci sırada 911 başvuruyla iletişim sektörü bulunurken dördüncü sırada 512 başvuruyla bilişim ve beşinci sırada 507 başvuruyla cep telefonu kullanıcıları bulunuyor. Raporda, 6385 başvurunun içinde BT alanını ilgilendiren toplam 1930 başvuru (iletişim, bilişim ve cep telefonu) dikkat çekiyor.
Başvuruların sektörel dağılımı
Ayıplı malların sektörel dağılımına yer veren rapora göre, dayanıklı tüketim malları toplam 458 başvuru (yüzde 28,66) ile birinci sırada yer alıyor. Cep telefonları 352 başvuru (yüzde 22,03) ile ikinci ve bilişim de 211 başvuru ile (yüzde 13,20) 4. sırada bulunuyor. Bu bilgiler ışığında BT’nin, toplam 563 başvuru (yüzde 35,23) ile göze çarpıyor.
Ayıplı mal ile ilgili başvuruların sektörel dağılımı
Sektör Sayı Yüzde
Dayanıklı Tüketim Malları 458 28,66
Cep Telefonu 352 22,03
Giyim 318 19,90
Bilişim 211 13,20
Otomotiv 108 6,76
Gıda 53 3,32
Ev Tekstil 23 1,44
Ev Gereçleri 18 1,13
Kişisel Bakım 14 0,88
Alışveriş 13 0,81
İnşaat 9 0,56
Sağlık 6 0,38
Akaryakıt 1 0,06
Diğer 14 0,88
Toplam 1598 100,00
Ayıplı malların cep telefonu markası bazında dökümüne göre, 7 şirket hakkında toplam 352 başvurunun yapıldığı gözleniyor. İlk sırayı 89 başvuru ile (yüzde 25,28) Nokia alırken, Nokia’yı 29 başvuru (yüzde 8,24) ile Siemens, 20 başvuru (yüzde 5,68) ile Motorola takip ediyor.
Ayıplı mal/Cep telefonu ile ilgili başvuruların şirket bazında dağılımı
Şirket Sayı Yüzde
Nokia 89 25,28
Siemens 29 8,24
Motorola 20 5,68
Samsung 14 3,98
Sony Ericson 14 3,98
Philips 3 0,85
LG 2 0,57
Diğer 181 51,42
Toplam 352 100,00
BT ile ilgili ayıplı malların şirket bazında sınıflandırmasını veren birlik, BT alanında 211 başvuru yapıldığını, 13 başvuru (yüzde 6,16) ile Sony şirketinin ilk sırada bulunduğunu açıkladı. Birliğin araştırmasına göre, HP, Siemens ve Toshiba 10’ar başvuru (yüzde 4,74) ile 2. sırayı paylaşıyor.
Ayıplı mal/bilişim ile ilgili başvuruların şirket bazında dağılımı
Firma Sayı Yüzde
Sony 13 6,16
Hp, Siemens, Toshiba 10 4,74
Samsung, Teknosa, Vatan Computer 8 3,79
Gold Bilgisayar 7 3,32
Fujitsu-Siemens 5 2,37
İncrofic Bilgisayar, Lexmark, Panasonic 4 1,90
Bimeks, Philips, Vestel 3 1,42
Alfa Bilgisayar, Casper, Datron, Dell, Minton, N.T. Kit.Kırt.Büro M., LG 20,95
Abit, Acer, Adese Alışveriş Merkezleri, Aidata, Alamaç Bilgisayar Ltd., Arçelik, Astra Bilgisayar, Asya Bilgisayar, Aybis Bilgisayar, Aydın Aras, Aytek Bilgisayar, Bayiner Elektronik, Ben Q, Canon, Creative, Doğu Elektrik, Ekopa, Eksa Bilgisayar, Enver Sarı Kahvecilik Ve Elektronik Eşya Satımı, Epsonstylusphoto, Er-Cell, Escort, Ev Shop, Evkur, Global Sanayi A.Ş, Hama, Hyundai, JVJ, Kar-Tel, Kavai, Kodak, Mavi Bilgisayar, Merit, Migros, Moulineks, Netcell, NT, Olympus, Ottoman Store, Özel Özdoğuş Bilgisayar A.Ş, Packert Bell, Premier, Procuit, Razer, Samtel Elektronik, Sansui, Saz Ticaret, Senes Bilgisayar, Sunny, Teknorium, Tunmatik, Velsan Elektronik, Xtrıum, Yumatu, Zirve Bilişim, Zoom 1 0,47
Diğer 41 19,43
Toplam 211 100,00
İletişimin ayıplı hizmetle ile ilgili başvuruların sektörel dağılımında birinci sırada yer alması göze çarpıyor. Ayıplı hizmetler alanında toplam 1410 başvuru yapılırken iletişim toplam 808 (yüzde 57,3) başvuru ile açık ara önde görünüyor. İletişimi 128 başvuru ile (yüzde 9,08) banka sektörü izliyor.
Ayıplı Hizmet ile İlgili Başvuruların Sektörel Dağılımı
Bilişim, cep telefonu ve iletişimin servis hizmetleriyle ilgili başvuruların sektörel dağılımında toplam 376 başvuru (yüzde 67,86) ile aslan payını alması yine dikkat çekici bir nokta.
Servis Hizmetlerinin Sektörel Bazda Dağılım
Sektör Sayı Yüzde
Bilişim 180 32,49
Cep Telefonu 128 23,10
Otomotiv 111 20,04
İletişim 68 12,27
Dayanıklı Tük.Mall. 60 10,83
Ev Gereçleri 2 0,36
Giyim 2 0,36
Diğer 3 0,54
Toplam 554 100,00
Servis hizmetlerinin şirket bazında dağılımı için toplam 554 başvuru yapılmış. Bu alanda KVK toplam 36 başvuru (yüzde 6,5) ile ilk sırayı alırken Nokia, 32 başvuru ile (yüzde 5,78) 2. ve Teknosa 20 başvuru (yüzde 3,61) ile 3. sırada bulunuyor.
Mesafeli satışların şirket bazındaki dağılımına bakıldığında 67 başvuru ile (yüzde 44,67) www.bidolu.com ilk sırada yer alıyor. 2. sırada 18 başvuru ile (yüzde 12) www.hepsiburada.com bulunurken 3.sırada 8 başvuru ile (yüzde 5,33) www.bascuda.com dikkat çekiyor.
İletişim ile ilgili ayıplı hizmetlerde toplam 808 başvuru yapıldığı görülüyor. Başvuruların 539’u ADSL ile ilgili yapılmış ve yüzde 66,71’lik bir yüzdeye sahip. 2. sırada ise 86 başvuru ile (yüzde 10,64) Avea yer alırken Turkcell de 60 başvuru ile (yüzde 6,93) 3. sırada bulunuyor.
Ayıplı Hizmet/İletişim ile İlgili Başvuruların Firma Bazında Dağılımı
Firma Sayı Yüzde
ADSL 539 66,71
Avea 86 10,64
Turkcell 60 7,43
Türk Telekom 56 6,93
Telsim 22 2,72
Türksat (Kablo Net) 14 1,73
Smile ADSL 5 0,62
Superonline 1 0,12
Diğer 25 3,09
Toplam 808 100,00
leventu@interpro.com.tr