Teknomarketlerde rekabet kıran kırana
Mete Gürkan
Teknoloji perakendeciliği sektöründe rekabet kıran kırana devam ediyor. Türkiye’deki genç nüfus ve teknoloji merakı uluslararası teknoloji perakendecisi devlerin iştahını kabartırken büyüklüğü 7-7,5 milyar dolar arasında olduğu tahmin edilen Türk teknoloji perakendeciliği pazarına yeni yabancı oyuncular da adım atmaya hazırlanıyor. Türkiye’ye yatırıma gelen yabancı şirketler arasında Darty, Electroworld, MediaMarkt gibi dünya devleri de yer alırken, BestBuy gibi diğer büyük oyuncuların da pazara girmek için çalışmaları sürüyor. Yabancıların yanı sıra Bimeks, Teknosa, Vatan, Gold gibi yerli markalarda da büyüme atağına sürdürerek adeta yabancılara “hodri meydan, biz burdayız” diyorlar. Türkiye'de yerliler arasında şu anda en fazla mağazası olan teknoloji market Teknosa. Gold, Vatan Bilgisayar ve Bimeks de özellkle satın almalar konusunda yutrtdışından büyük ilgi görüyor. Pazarda yaşanan rekabetin önümüzdeki dönemde satın almaları da beraberinde getireceği yorumları yapılıyor. Türkiye’de teknomarketler cephesi hararetli günler geçirirken, önce bilgisayar ve cep telefonu satışıyla faaliyete başlayan ve günümüzde her türlü elektronik eşyanın dahil olduğu binlerce ürün çeşidi sunan teknoloji mağazaları yeni bir döneme giriyor. 2008’in pazarda rekabetin doruk noktaya ulaştığı bir yıl olacağı kesin gibi. Pazarda her yıl yıllık yüzde 12’lik büyüme yaşanacağı belirtiliyor. Pazarda, her markanın satıldığı mağazaların yanı sıra sadece kendi ürünleri satan yani kavram mağazacılık yapan şirketler de pazara yeni bir boyut katıyorlar.
7,5 milyar dolarlık dev pazar iştah kabartıyor
Türkiye’de Arçelik, Beko, Vestel, Siemens ve Bosch gibi markaların sahibi olduğu yaygın mağazalar da ürün portföylerine bilgisayar ve telefon gibi elektronik ürünleri dahil ederek teknoloji marketlerine karşı konumlarını güçlendirmek istiyorlar. Diğer yandan teknomarketlerin de beyaz eşya ve tüm diğer tüketici elektroniği ürünlerini satmaya başlaması da karşı hamle olarak pazardaki hareketliliği artırıyor. Toplam değeri 7,5 milyar dolar olarak hesaplanan bu geniş pazarın üç yıl içinde 10 milyar dolarlık bir hacme ulaşması bekleniyor.
Bayilerin sonu mu geliyor? Yeni bir “bakkal-süpermarket kavgası” mı yolda?
Pazarın hakimi konumunda olan şirketlerin toplam mağaza sayıları 500'i bulmuş durumda. Şirketlerin alışveriş merkezleri ve büyük müstakil mağazaların dışında, cadde üstünde ve mahallelerde de şubelerini artırma stratejileri uyguladığı gözlemleniyor. Cep telefonu, hat ve kontör satışı yapan 8 bine yakın dükkanın durumu ise kritik gözüküyor. Özellikle yabancıların gelmesiyle birlikte, pazarda ilk önce bu küçük işletmelerin zarar göreceği düşünülüyor. Yani diğer bir deyişle bakkal-süpermarket tartışmasının ve ikileminin teknoloji perakendeciliği alanında yaşanılmasına kesin gözüyle bakılıyor. Diğer yandan, kulislerde teknoloji perakendecilerinin sayısının birleşme ve çekilmelerle birkaç sene içinde 4’e düşeceği düşünceleri de dillendiriliyor. Yerli zincirler peşpeşe mağazalar açarak yerlerini sağlamlaştırmaya çalışırken, dünya devleri de planlarını gerçekleştirmeye başlamış durumda. Diğer yandan pazarda aradığını bulamayan yabancı oyuncular da olabiliyor. İki sene önce dört büyük mağaza ile Türkiye pazarına giren Alman Elecktronic Partner (EP) ise çekilme kararı alarak mağazalarını Teknosa’ya devretmişti.(BThaber)